معرفی مطالب جالب با لینک منبع

معرفی مطالب جالب با لینک منبع

معرفی مطالب جالب با لینک منبع

معرفی مطالب جالب با لینک منبع

تاریخچه موس کامپیوتر

۳۰ سال از وقتی که کمپانی زیراکس اولین موس تجاری دنیا را رونمایی کرد می گذرد . احتمال دارد اغراق نباشد که بگوییم ماوس طلیعه دار دوره جدیدی در دنیای کامپیوترهای فردی بوده میباشد . کاربرانی با کمترین علم می توانند فقط از روی شکل ها و با کلیک کردن، عمل با کامپیوتر را تجربه نمایند . 

در ادامه این مقاله به چک تاریخچه ماوس ها از توپ های بولینگ سابق تا کنترلرهای خیالی آینده می پردازیم . 



۱ . 
او‌لین گوی غلطان (trackball): 


تاریخچه 
ماوس کامپیوتر (+عکس) 


او‌لین وسیله ورود داده ها به کامپیوتر که توسط حرکات دست در اختیار گرفتن می شد و مکان نما را جابجا می کرد، در سال ۱۹۵۲ به وسیله نیروی دریایی سلطنتی کانادا نوآوری شد . این ابزار در حقیقت یک توپ بولینگ فایو-پین کانادایی بود که بر روی یک دشوار افزار ویژه سوار شده بود . این سخت افزار می توانست جهت چرخش توپ بولینگ را تشخیص داده و این اطلاعات را به حرکات روی کاغذ کامپیوتر تبدیل کند . از آنجا که این نوآوری وابسته به یک پروژه کاملا محرمانه نظامی بوده، بنابرین حق امتیاز آن هیچ گاه ثبت نشده هست . 




۲ . 
اولی موس: 


تاریخچه 
موشواره کامپیوتر (+عکس) 


اولی قطعه سخت افزاری که ما آن را به عنوان جد موشواره های امروزی مدرن می شناسیم، در سال ۱۹۶۳ به وسیله داگلاس اینگلبارت آمریکایی ایجاد شد . این ابزار برای ثبت حرکات در دو جهت، از دو چرخ قائم استعمال می کرد و می توانستید آن را مانند موشواره های مدرن در دست تان بگیرید . 




۳ . 
اولین موس با گوی غلطان: 


تاریخچه 
موس کامپیوتر (+عکس) 


این گجت مال سال ۱۹۶۸ کمپانی Telefunken Rollkugel آلمان می باشد . این ماوس در پایین خویش یک گوی غلطان کوچک داشت و صرفا یک دکمه برای کلیک بر روی آن پیش بینی شده بود . کاربرد آن هم برای ترسیم تصاویر گرافیکی وکتور بود . 




۴ . 
او‌لین ماوس نوری: 


تاریخچه 
موس کامپیوتر (+عکس) 


موس های با قطعات متحرک مکانیکی مقداری غیر قابل اعتماد و ناپایدار بودند . زیراکس در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، برای بهبود کارایی، در پیش‌روی موشواره های گوی غلطان، او‌لین موشواره نوری را با نام Alto معرفی کرد . این موس از ال ای دی و سنسورهای نوری برای ثبت حرکات به کارگیری می کرد . ولی این موس برای کارکرد صحیح، به پد ویژه ای نیاز داشت که به شکل خاصی مدرج گردیده بود . 




۵ . 
او‌لین ماوس تجاری: 


تاریخچه 
موس کامپیوتر (+عکس) 


در سال ۱۹۸۱ شرکت زیراکس موس Alto را به عنوان کنترلر در سیستم های ۸۰۱۰ تولیدی اش به فعالیت برد . در واقع آلتو اولین موسی می باشد که به رخ تجاری به بازار عرضه شده است . 
دیدنی این‌که هر سیستم ۸۰۱۰ بیش از ۷۵۰۰۰ دلار قیمت داشت! 



۶ . 
اولی موشواره خانگی: 


تاریخچه 
ماوس کامپیوتر (+عکس) 


اپل در سال ۱۹۸۳ برای تولید موشواره کامپیوترهای اپل لیزا، تصمیم گرفت که به سراغ تکنولوژی گوی غلطان برود . این کامپیوتر اپل با قیمت ۱۰۰۰۰ دلار به بازار عرضه شد . موشواره لیزا صرفا یک دکمه داشت و گوی غلطان باطن آن فولادی بود . 
دیدنی این که اپل ۲۰ سال آنگاه از لیزا، دوباره سراغ ماوس های یک اساسی آمده است! 



۷ . 
اولین موس بیسیم: 


تاریخچه 
ماوس کامپیوتر (+عکس) 


لاجیتک در سال ۱۹۸۴ اولی موس بیسیم اش را که با امواج مادون قرمز‌رنگ فعالیت می کرد، ابداع نمود . ولی این ماوس حتما می بایست در دامنه دید دریافت کننده می بود تا بتواند عمل نماید . سپس از آن همین شرکت در سال ۱۹۹۱ او‌لین موس بیسیم با امواج رادیویی را به بازار عرضه کرد که نیازی به حضور در دامنه رویت کرد گیرنده نداشت . 




۸ . 
او‌لین موس لیزری: 


تاریخچه 
موشواره کامپیوتر (+عکس) 


اولین موشواره لیزری برای کاربران معمولی را نیز لاجیتک در سال ۲۰۰۴ با اسم MX1000 به بازار عرضه کرد . تا پیشین از این موس های نوری برای روشن کردن تراز و تصویب حرکات از LEDها استعمال می کردند . ولی استفاده از لیزر به ماوس ها اجازه بخشید تا روی سطوح بسیار متفاوتی کارایی و توجه کافی را داشته باشند . 




۹ . 
موشواره ژیروسکوپ: 


تاریخچه 
ماوس کامپیوتر (+عکس) 


ماوس های Air دیگر محدودیت دامنه حرکت دو بعدی موس را به سخره گرفته اند . با کج کردن موشواره به اطراف، می توانید به راحتی مکان نما را جنبش دهید . MX Air لاجیتک چنان دیدنی میباشد که در لیست شایسته ترین موشواره های همه زمان ها، در مقام ششم ایستاده هست . 



۱۰ . 
ماوس لمسی 


تاریخچه 
موشواره کامپیوتر (+عکس) 


موس تا به حال تنها به تیتر یک ابزار ورود داده ها به فعالیت می رفت، اما درحال حاضر دیگر می تواند عکس العمل نیز نشان دهد . 
Novint Falcon در سه بازویش از موتورهایی بهره می برد که دست تان را در گوشه و کنار حرکت می دهد و باعث می شود شما شی ءها روی ورقه کامپیوتر را حس کنید! 



۱۱ . 
ماوس سه بعدی: 


تاریخچه 
موشواره کامپیوتر (+عکس) 


ماوس های عادی فقط در دو جهت حرکت می کنند، اما ما در جهانی بیش از دو سپس زندگی می کنیم . پس به موس هایی نیاز داریم که قابلیت و امکان انجام کارها به رویه متفاوتی را داشته باشند . این نمونه اولیه ویژه، که به وسیله Axsotic تولید شده، به شما قابلیت جنبش و چرخش در سه بعد را می دهد . 
تامل می نمائید گشت و گذار در گوگل ارث سه بعدی با این موس به چه شکل است؟! 



۱۲ . 
موسHands-Free : 


تاریخچه 
موس کامپیوتر (+عکس) 


اینجا همه ماجرا در رابطه تبدیل حرکات فیزیکی بدن به جابجایی روی صفحه سناریو می‌باشد . قلیل قلیل به سمتی می رویم که دیگر به وجود طاقت فرسا افزاری موس هم نیازی نداشته باشیم . البته کینکت مایکروسافت اولین تجربه عملی در این موضوع میباشد . برای مثال لپ تاپ هایی خواهد آمد که با این تکنولوژی، حرکات ما را ثبت کرده و برای در دست گرفتن سیستم دلیل و برنامه ها از آن به کارگیری می نمایند . 




۱۳ . 
ماوس ذهنی: 


تاریخچه 
موشواره کامپیوتر (+عکس) 


مشقت بار افزار؟ حرکت؟ مساله را اینقدر مشقت بار و پیچیده نکنید . آینده موشواره ها، کنترل مکان نما تنها و تنها با مغز است . اما هنوز هدست هایی که قابلیت خواندن امواج مغزی را دارند در پروسه تجربی نخستین قرار دارا‌هستند . البته تا وقوع تغییری به بزرگی ابداع اولی موشواره خط مش زیادی باقی نمانده است . 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.